Per 1-7-2019 boete voor bellende fietser!
Artikel 185 WVW is het nummer 1 artikel in onze Wegenverkeerswet (WVW) dat bij de afwikkeling van schadegevallen het meest tot onbegrip en frustratie leidt. Dit artikel biedt namelijk onder andere de fiets en voetganger een verregaande vorm van bescherming wanneer deze verkeersdeelnemer een ongeval overkomt met een gemotoriseerde verkeersdeelnemer als tegenpartij. Omdat het tegenwoordig voor vele bijna gebruikelijk is om op de fiets te bellen wordt het tamelijk lastig om met het verkeer bezig te zijn. Eerder waren er dus al vraagtekens of artikel 185 WVW nog wel van deze tijd is.
Niet artikel 185 WVW wordt aangepast, maar de fietser wordt wel op een ander punt gelijkgetrokken met het gemotoriseerd verkeer. De minister van Infrastructuur en Waterstaat C. van Nieuwenhuizen Wijbenga heeft een wetsvoorstel ingebracht om ook het gebruik van de telefoon op de fiets te verbieden. Het voorstel gaat in op 1 juli 2019.
Artikel 61a RVV zal daarvoor worden gewijzigd met de volgende tekst:
‘’Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden
voor communicatie of informatieverwerking vast te houden.
Onder een mobiel elektronisch apparaat wordt in elk geval verstaan een mobiele telefoon, een tabletcomputer of een mediaspeler.’’
Niet alleen wordt nu het gebruik van de telefoon verboden tijdens het besturen van alle voertuigen, maar ook het vasthouden van alle elektronische apparaten. Voorheen werd alleen benoemd een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig. Maar nu ook de fiets. Je mag de apparaten dus wel gebruiken en vasthouden tijdens het stilstaan met de fiets, je bent dan immers niet aan het (be)sturen.
Nu artikel 61a RVV wordt aangepast zal het makkelijker worden om het gebruik van het mobiele apparaat te herkennen. Simpelweg het vasthouden van de telefoon is al strafbaar en levert ook in het civiele traject eerder (eigen)schuld op aan het ontstaan van een aanrijding. De beschermende status van de fietser in het verkeer wordt dus minder en het handsfree bellen wordt voor alle voertuigen gelijkgetrokken.
Let op: een overtreding levert de fietser een boete op van € 95,-.